30 януари 2025
Зарядните станции на Електрохолд са близо до хората
Електромобилността е важна тема не само за България, но и за целия свят. Тя е неизменна част от Зелената сделка, независимо дали я приемаме като корпоративна или като политическа цел. Големите градове страдат от замърсяването на въздуха, сериозен принос към което имат автомобилите. Електрическите коли са част от решението, казва Милен Христов, управител на „Електрохолд ИПС“ и член на УС на „Електрохолд Продажби“ и „Електрохолд Трейд“ в интервю за сп. "Икономика":
Да тръгнем от градската среда, от градската архитектура и от планирането на нашия любим град. В София повечето хора живеят в блокове и липсват паркоместа. Но 6 новото строителство може да имат дори лична зарядна станция за своя електромо-бил. Повечето притежатели на коли нямат такава екстра, а за някои това се превръща в задържащ фактор за подобна покупка.
Територия
С нашите зарядни станции за електромо-били целим да изградим мрежа, която е близо до хората. Искаме да създадем удобства за зареждане не само когато са в мола, а кога-то се приберат вкъщи, да имат подходяща възможност за зареждане в околността. Насочихме се към изграждане на станции в кварталите, още преди електромобилите да се използват масово. Идеята е нашата инфраструктура да бъде извън наличните хъбове за зарядни станции, които са разположени в централната градска част и големите търговски центрове.
Проникване
През 2024 г. ръстът 6 придобиването на електромобили у нас е над 60%, като броят им вече надхвърля 16 хил. Хибридните автомобили сьшо подлежат на зареждане. Те са с доста по-малки батерии, но може да изминат с тях 30-50 км. В цяла България те са около 55 хиляди и продължават да се увеличават. Времето за зареждане на всеки модел плъгин хибридни автомобили е различно. По технически причини те не се зареждат на бързите зарядни станции, но за максимум час и половина може да се запълни цезият капацитет на батерията.
Колко бързо
Технологиите за бързо зареждане позволяват дори само за 20-30 минути капацитетът на батерията да се запълни изцяло. Най-полезният диапазон е между 20 и 80°/6, тъй като така батерията не се износва, а тя е най-скъпата част във всеки електро-мобил. Шофьорите трябва да избягват да карат със заряд под 10%, шьй като няма кой „да долее“ и е твърде рисково.
Минус и плюс
За мен колата не е само средство за придвижване, а е удоволствие. ХаресВам двигателите с вътрешно горене, обичам мощните автомобили. Електромобилът е много по-бърз в ускорението, но липсва звукът на двигателя и ароматът на бензин. В централната градска част електрическата кола има несравними предимства, тъй като може по-дълго да престои в зоните за паркиране.
Верига
„Електрохолд“ предоставя най-ниската цена за зареждане на електро-мобилите поради ангажимента на компанията към обществото за осигуряване на достъпна енергия. Нашата цел е да сьздадем условия за достъп до зарядните станции и това се постига не просто е изграждане на инфраструктура, а чрез прилагането на ценови модел, който стимулира хората да си купят електрическа кола. Веригата от зарядни станции на „Елек-трохолд“ включва обекти из цялата страна и освен 6 Западна България, предлагаме достъпна енергия също в Бургас, Варна, Пловдив, Сливен, Велико Търново, Търговище. Амбицията ни е да сме в кварталите, близо до хората. Внедряваме технологии и решения, които ни дават предимство. Имаме и ангажимент към общините в усилията им да подкрепят електро-мобилността.
Стимули
България все още няма цялостна политика за насърчаване покупката
на електромобили, каквато е факт в редица други държави. Все пак имаме данъчни облекчения и паркирането е безплатно, а и самите оперативни разходи са по-ниски. Ако зареждате с ток в рамките на дома, е много по-евтино да карате такава кола, която на този етап е освободена и от данъци. С по-малка инбестиция може да купим елек-тромобил с висока мощност.
Енергията, без която не можем
Зелената енергия е непредвидима. Затова обекти, които съхраняват тази енергия - като ПАВЕЦ „Чаира“, трябва да са национален приоритет, тъй като те имат роля на важна балансираща мощност. Това съоръжение е като „екологична батерия'1, направена от вода И ако то работеше, токът в България вероятно щеше да е по-евтин. В интерес на страната е да увеличи своите ядрени мощности за производство на електроенергия и да насърчава инвестициите в зелена енергия. Важно е ПАВЕЦ „Чаира“ да се ремонтира по най-бърз начин и е добре да се построят и други подобни съоръжения.
Бъдещето на технологиите 100% електромобилност на този етап е невъзможна в световен мащаб, тъй като никоя енергийна система не би могла да отговори на такъв интензитет на консумация. Електромобили-те имат бъдеще повече като градски коли. Вярвам, че ще се намерят технически решения за производството на по-евтини батерии, които да бъдат no-щадящи за природата. Убеден съм, че ще се появи нова технология, която ще позволи камиони и автобуси да се придвижват на големи разстояния, без да се налага да използват минерални горива.